Six String Songs - repertoire

Tribute til guitaren

- et udpluk af vores repertoire lige nu

B.B. King   "Rock me baby"

Chuck Berry  "Johnny B Goode" & "Roll Over Beethoven" 

The Beatles  “Here Comes the Sun” & ”Come Together”

Rolling Stones      “Honky Tonk Women” 

Jimi Hendrix   “Hey Joe”  

The Doors   “People Are Strange” 

Dire Straits: “Money For Nothing”

AC/DC      “You Shook Me All Night Long”          

Boston  "More Than A Feeling"

Simon & Garfunkel   "The Boxer"

Union Station "Dustbowl Children!

Dead South    “In Hell I'll Be In Good Company”

Crashtest Dummies  “Afternoons And Coffeespoons”  

Mumford & Sons  “Lover Of The Light”

Tom Petty  “Wildflower”

Temaer i fortællingen om guitaren

Six String Stories er fortællingen om de gamle bluesmusikere, der satte strøm på guitaren - og Chuck Berry, der satte tempo på med sin røde Gibson.

Om rivaliseringen mellem Hendrix, Clapton, Townshend og smadrede guitarer - og en energisk lille fyr i kostskoleuniform, der stadig styrter rundt på kæmpesceners gangbroer og cat walks, men han udspyr veldrejede guitar-riff i AC/DC.

Om Mark Knopfler, der udkonkurrerer sig selv som sanger med sit endnu bedre guitarspil.

Det er også historien om Simon & Garfunkel, Tom Petty og den akustiske singer-songwriter tradition

- og alle de andre små fortællinger, der binder det hele sammen til en musikalsk historie.

Omkring 1900 fik den spanske guitar vokseværk i USA og blev til en western guitar med større klangskasse og stålstrenge. Med den kraftigere og mere rå lyd blev western guitaren til blues-musikenes foretrukne instrument.

Den akustiske guitar var for svag i orkestrene, men i 1931 konstruerede guitaristen Les Paul en mikrofon og satte strøm til den akustiske.

Nu kunne han spille solo og høres ordentligt i sit danseorkester - og herefter sendte pigerne ikke kun kage til sangeren og trompetisten.

Rickenbacker producerede i 1931 den første elektriske guitar, "The Frying Pan".

I 1936 og 1946 fulgte Gibson og Fender efter med de ikoniske modeller, der i dag stadig er de mest efterspurgte.

Elguitaren blev hovedinstrumentet i de nye R & B orkestre.

I 1950ernes rock’n’roll fik guitaren hovedrollen. Det er den, der skaber drive i Chuck Berry's sange.

"Johnny B. Goode" handler om en country boy, der øver på guitaren nede ved the railroad track og drømmer om at blive superstar.

“Clapton is God” stod der på husmurene i London omkring 1966. Pete Townshend begyndte at smadre guitarer og Hendrix satte ild til sin. 

The "guitar heroes" var dukket op på scenen, og de skyede ingen midler i kampen om en plads i rampelyset. De tunge våben var lange soloer, riff og en forstærker skruet op på 11.

Guitaren havde samfundsforandrende potentiale, og dens lyde blev backing tracket til ungdomsoprøret. Med forvrængere, ekko og diverse effekter fremtryllede den psykedeliske oplevelser og gik forrest i oprøret mod den forstokkede forældregeneration. 

Med et hav af pedaler kunne guitaristen skabe sin egen signatur sound, og de fantasifulde lydmalerier fortsatte op gennem 1970erne.


Video Killed the Radio Star i 1981.

Fra 1989 blev MTV unplugged, og det startede en renæssance for den akustiske guitar.


I det nye årtusind stormede de akustiske rock-genrer ind på live scenen.